Het maken van een goede bedrijfsanalyse behoort tot de kerntaken van een onderzoeker. Het analyseren van de bedrijfsbehoeftes en oplossingen aandragen voor bedrijfsproblemen. Een belangrijk handvat vormt de missie van een bedrijf. In de mission statement wordt het bestaansrecht van een organisatie beschreven en deze missie wordt door management en personeel gedragen. Een onderzoeker van iTR Advies adviseert startende bedrijven én bestaande bedrijven en biedt de kennis en ervaring van specialisten zoals een onderzoeker voor het maken van een (marketing) bedrijfsanalyse. Het Golden Circle Model van Simon Sinek vormt daarbij een geweldig uitgangspunt: nadenken over het hogere doel en deze vaststellen, wordt beloond met een hoger rendement.

Onderzoeker

Bedrijfsanalyse

De bedrijfsanalyse bestaat uit een mix van kennis en technieken die worden gebruikt om de bedrijfsbehoeftes in kaart te brengen. Een voorbeeld van een instrument hiervoor is de sterkte-zwakteanalyse, ook wel de SWOT-analyse genoemd. De onderzoeker verdiept zich in tal van onderwerpen met betrekking tot je bedrijf:

  • Productkenmerken
  • Werkwijze binnen het bedrijf
  • Bedrijfscultuur
  • Inkoop- en verkoopresultaten
  • Externe factoren
  • Leiderschapsstijl

Scherpe analyses leiden tot effectieve verbeteracties en hebben een positief en direct effect op de concurrentiepositie van het bedrijf. Zo kunnen in korte tijd de kosten worden verlaagd, de samenwerking worden verbeterd, de werkplekken worden verbeterd of de doorlooptijden worden verkort. Technische analyses, data analyses, gedragsanalyses of een SWOT analyse leiden tot oplossingen voor problemen en integrale verbeteringen met als resultaat een verbeterde bedrijfsvoering.

Onderzoeker en marketing

Voor een succesvolle strategie is een marketing analyse essentieel. De onderzoeker van iTR Advies brengt de marketingactiviteiten in kaart en analyseert hoe marketing binnen jouw bedrijf functioneert. Wat gaat er goed en wat kan er beter? Een goede marketing analyse bestaat uit een interne analyse en een externe analyse waarbij ook rekening wordt gehouden met politieke, maatschappelijke en economische ontwikkelingen. Wie zijn jouw klanten? Welke trends spelen er in de markt, wie zijn je concurrenten en hoe groot is de markt? Na onderzoek kan een succesvol marketingplan worden opgesteld dat bestaat uit strategisch ingezette SEO en SEA of Social Media marketing.

Lees ook deze berichten